Emmas bloggeri

"Nu vet du allt om ingenting, din jävla sopa" H.Hellström

Michael Jackson

Publicerad 2009-07-08 20:50:14 i Musik,

Gårdagen spenderades vid TVn. Jag kände att jag ville följa Michael Jacksons minnesceremoni, hans sista show om man så vill. Känslosamt. Jag var tidigare peppad inför hans Londonuppträdanden, spänd på att se i vilken form han verkligen var och hur showen skulle se ut. Ville att det skulle bli en värdig avslutning. This is it, som han själv sade. Hoppades. Värdig avslutning. Det är fortfarande svårt att förstå att han är borta.

Mitt första riktiga minne av Michael Jackson är från 1993. Jag var 7 år gammal och tyckte att Rädda Willy var världens bästa film. Jag kunde se den flera gånger om, jag var helt förtrollad. De häftiga valarna och pojken Jesse som var så modig så modig. Mest förtrollad var jag dock av låten. Den fina fina fina låten. När eftertexterna rullade stod där att det var Michael Jackson som sjöng den; Will you be there. Jag hade fått en idol.

Jag blev överlycklig när jag fick en affisch av brorsan med Michael Jackson på. Från OKEJ om jag minns rätt. Michael hade en panter i kedja och var det coolaste jag sett. Jag minns att jag undrade vad som hänt med hans arm. Hade han kanske blivit biten av pantern? Lite läskigt var det allt att somna med den bilden på väggen, men det gjorde inget - jag satte bara på Rädda Willy en gång till och påmindes om hur fint han sjöng. Inte lika läskigt då.

Bilden som satt på min barndoms vägg, ingen var häftigare.


Affischen hängde med länge, liksom minnet av han som sjöng den finaste sång jag hört. Mycket har hänt mellan 1993 och 2009, men Will you be there är likväl den sång jag lyssnat på varje dag sedan den 25 juni 2009. Om möjligt ännu finare idag. Den låten och just den här bilden kommer jag för alltid associera Michael Jackson till. Min sjuåriga jags starka musikupplevelse etsade sig fast för alltid.

Will you be there?

Kommentarer

Postat av: Tuss

Publicerad 2009-07-11 18:16:24

Jag tycker du skriver väldigt bra och fint! Du hade kommenterat underbaraclaras blogg och det var så jag hittade hit. Jag kommer nog hitta hit fler gånger kan jag tro!

Postat av: Tuss

Publicerad 2009-07-13 01:20:36

Ja, tack! Det är helt underbart med boktips! Ska kolla upp det

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela