Emmas bloggeri

"Nu vet du allt om ingenting, din jävla sopa" H.Hellström

Gotland09

Publicerad 2009-07-24 23:36:51 i Skriverier,

Har varit hemma nu i lite mer än ett dygn - härliga dagar på Gotland med Steffi och Susse finns nu i bagaget! Resan började med en relativt lugn båttur till Visby, men det blåste halv storm ute så stackars Steffi var livrädd vid minsta ljud som hördes... Nerverna lugnades en aning genom att titta på Napoleon Dynamite.
 I Visbykvällen möttes vi av än mer blåst, mörker och spöregn. Vi ställde oss ute i taxikön och väntade. Och väntade. Sen kom uppenbarelsen till oss i form av en taxi med kvinnlig chaufför som luktade skorsten och som var innerligt glad att Stockholmsveckan var över. "Det har varit tufft" sade hon med en stämma som fick mig att tro att hon deltagit i Tour de France på enhjuling. Nåväl, vi var på plats och lägenheten kändes just då som Paradiset på jorden. Sweet. Vi gick ut och åt en sen middag på Black Sheep Arms (kan mycket möjligt ha varit världens godaste nachotallrik) och hamnade sedan på Munkkällaren.

Dagen därpå var vädret snällare mot oss och vi strosade runt i stan, klättrade i borgar, tittade på havet, åt löjligt god glass. Snacka om att få beslutsångest när det finns över hundra sorters smaker att välja på. Till slut blev det Rocky Road, Texas Fudge och Viol. Sjukt gott. Sen chillade vi hemma, Steffi lagade gourmetmat i form av makaroner och köttbullar innan vi begav oss till fördrink på Munkkällaren. Sen styrde vi kosan de fem stegen till Gutekällaren och där väntade Timbuktu. Det var helt galet bra! Hade resten av veckan sugit hade denna kväll ändå gjort resan värd... Hur hamnade vi längst fram Steffi? Behövde inte ens använda armbågarna.

Timbuktu och Supreme




Jag petade på vänsterskon...


Hello


Ljudet på min kamera är sämst, men det är nice ändå: The båtten is nådd
 

Nästa dag hyrde vi cyklar, vilket kan vara det klokaste beslut vi någonsin tagit. Cykel är ett briljant fortskaffningsmedel! Vi körde dock lite offroad och hamnade vilse. När vi vänt om och kommit rätt igen insåg vi att om vi fortsatt på den stig vi tänkt oss hade vi haft ett stup framför oss. Vi tog oss till en liten strandrestaurang med sjukt god hamburgertallrik. Unnade oss den med gott samvete eftersom vi ändå skulle cykla hem sen. Uppförsbacke, say no more. På kvällen drack Steffi något som kan ha varit världens äckligaste drink. Susse anlände med båten klockan 01 och vi styrde kosan till lägenheten.

Steffi och den sjukt äckliga drinken
 

Vi cyklade till Högklint morgonen därpå och det var häftigt. Cykelturen var härlig, jag fick beskåda mina favoritblommor i överflöd utefter vägkanterna - vallmo. Högklint "självmordsklippan" var en vacker plats, men den sände rysningar utefter ryggraden. Ett snedsteg där och det är ute med dig. Ingen bra plats för folk med tvångstankar. Men så vackert. Vi cyklade vidare till Fridhem och låg och chillade på stranden ett tag innan vi styrde kosan tillbaka mot Visby och parkhäng. Alla tre somnade i gräset! Hemma i lägenheten upptäckte jag och Steffi att vi bränt oss ganska rejält... En schysst cykelbränna alltså, för att återkomma till Tour de France (som jag förövrigt älskar. Tror att jag sett 90% av alla etapper...) En kall dusch satt inte helt fel. Begav oss sedan ut igen, vi åt middag på en Thailändsk restaurang innan vi slog oss ner på Burmeister och Susse introducerade mig till White Russian - fabulous! Gick sen vidare till Munkkällaren och där intog jag för första kvällen Schlagergolvet. Det finns verkligen inget roligare att dansa till - schlager sopar allt annat av banan! Kul kul kul.

Ha ha, detta är så vackert - Schlagergolvet sjunger (?) La Voix:
 
Apflocken runt 00:43 är allra bäst

T
orsdagen var min hemresedag och efter frukosten lämnade vi tillbaka de kära cyklarna (Steffi hade separationsångest - hon ville köpa sin, men backade när hon hörde att de gick på 6000-7000 kronor... ha ha) Sen ringde Steffis mamma och berättade om krocken i Nynäshamn mellan Gotlandsfärjorna. Så det var bara att bege sig till färjeterminalen för att höra vad som stod på. Där visste de dock lika lite som vi andra, så det var inget annat att göra än att vänta, vänta, vänta och vänta lite till. Min båt skulle gå 16:45, men det började tisslas om att all trafik var inställd och att vi inte skulle komma hem förrän tidigast morgonen därpå. Sjukt jobbigt att bara sitta och vänta när man ingenting visste. Till slut kom dock besked - 15:45 turen var uppskjuten ett par timmar, men min avgång 16:45 skulle gå i tid! Hallelujah - snacka om lättnad!! Efter den glädjande nyheten begav vi oss iväg till närmsta grönområde för ett par omgångar kubb innan det så blev dags för mig att lämna Gotland och tjejerna. Båtresan gick bra, ingen krock här inte.

Tack för riktigt härliga dagar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela