Emmas bloggeri

"Nu vet du allt om ingenting, din jävla sopa" H.Hellström

Smärtande fingrar - gitarrens baksida.

Publicerad 2006-11-06 21:28:17 i Musik,

Aj aj aj aj aj aj aj aj  - mina stackars små fingrar!! :(
Jag har så ont... Det är självförvållat dock. Fast det gör ju ändå lika ont... Orsak? Gitarrspelande.
Ja, jag har återigen tagit upp mitt projekt med att lära mig spela gitarr. Jag gjorde ett halvseriöst försök för något år sedan, men det lades på is efter ett tag. Nu har jag alltså börjat igen. Och jag gör stora framsteg... Idag har jag någotsånär lyckats klura ut samspelet mellan vänster och höger hand. Och jag lär mig de jävla ackorden. Problemet är att det finns en miljon och jag glömmer bort ett så fort jag lärt mig ett nytt. Så jag tror att jag ska nöta in typ två stycken i veckan. Det är det jag gjort idag - A och E7. Små grodorna, små grodorna i all evighet.

Gjorde faktiskt ett halvhjärtat försök att spela en "riktig" låt - Broken Wheels av Kjellvander. Fast det var ju att ge sig ut på alldeles för djupt vatten. Lyckades inte ens halvbra med refrängen. Jag håller mig till mina två ackord. Jag kommer vara grym på dem nästa vecka. Ha ha!

Men, tillbaka till fingrarna... Det är en plågsam process att vänja fingrarna vid gitarrspelande. Fast jag tror att det bästa är att helt enkelt härda ut lite smärta - annars lär jag vara fast vid A och E7 i två månader om jag ska låta fingrarna vila. Lite får man stå ut med.

Jag har även hjärntvättat mig själv halva dagen genom att lyssna på en och samma låt... "For the sake of the song", van Zandt i original, men Kjellvanders cover. Så otroligt fin. Mitt mål är att en dag kunna spela den utan att det låter alldeles förjävligt. Siktar på att vara klar om 5 år...

gitarr

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela